Jednoduchý kváskový celozrnný žitný chléb

I když na internetu najdete množství receptů na kváskový žitný chléb, klienti se mě často ptají jaký chléb se jí u nás doma. Tento recept na 100% žitný kváskový chléb prostě miluji pro jeho jednoduchost a „eleganci“:
• žádné zdlouhavé hnětení těsta
• žádný další plech v troubě pro odpařování vody
• v pátek večer zamíchám, ráno přimíchám a sobotní čerstvý chléb je odpoledne na stole😊

Ze začátku jsem dětem chleba připravovala napůl z žitné a špaldové mouky, postupně špaldy ubírala a dnes pečeme pouze žitný. Nicméně chléb u nás není „denním chlebem“.

A co mi to přinese z pohledu výživy? Už jen zase samá pozitiva:

  1. Chléb je 100% žitný celozrnný, tzn. má podstatně nižší glykemický index (rychlost zvýšení krevního cukru) ve srovnání s chlebem z klasické bílé pšenice. Navíc nebudete cítit vlčí mlhu😊
  2. Žito má nejméně agresivní formu lepku ze všech lepkových obilovin, což je navíc umocněno ještě procesem dlouhodobého kvašení mouky.
  3. Vysoké zastoupení vlákniny. Denně bychom měli sníst 25-35g vlákniny.
  4. Kváskové pečivo má na rozdíl od běžného pečiva zásadotvorný dopad.

Kde seženu kvásek?

V kterémkoli pekařství, kde si jste jisti, že kvásek neobsahuje žádné umělé příměsi, jde pouze o žitnou mouku a vodu. Já si ráda vyzvedávám čerstvý kvásek v Antonínově pekařství. Poklábosím s pekařem; motá tam housky hned vedle pultu, kvásek vám s láskou dají zdarma a tak si tam ještě kupuji symbolické kafe za dvacku (není to káva ale příspěvek na charitu), čímž je zachována universální rovnováha.
Nebo máte hrdě vlastní kvásek, způsob výroby vlastního kvásku je velmi jednoduchý.

Suroviny na výsledný 500g bochník:

325g celozrnné žitné mouky (nejlépe v Bio kvalitě)
370ml vody
1 lžíce kvásku
1,5 lžičky soli
2 lžíce podle chuti např. kmínu, semínek (slunečnicových, lněných, dýňových, sezamových, konopných či černuchy)

Postup:

I.fáze: Večer si ve sklenici rozmícháme 370ml mírně teplé vody a 1 lžíci kvásku, vznikne nám něco jako špinavá voda:-) Tu dobře v míse zamícháme se  200g celozrnné žitné mouky. Dobře prohněteme, aby se nám těsto dostatečně provzdušnilo a díky tomu dobře kvasilo. Těsto necháme v teple (stačí na kuchyňské desce) 12h kvasit zakryté hlubokým talířem.

Ráno, po 12h kvašení je těsto kypré a mírné řídké.

II.fáze: K takto zkvašenému těstu přimícháme 125g žitné mouky a 1,5 lžičky soli. Přesuneme těsto do olivovým olejem vytřené a moukou vysypané bochníkové formy či pečícího hrnce, posypeme povrch těsta semínky a necháme zakryté poklicí nebo alobalem 5-6h kvasit na teplém místě. V případě, že nemáte pečící hrnec s poklicí a použijete k zakrytí alobal, je dobré potřít alobal zespodu olejem, aby se vám kynoucí těsto k alobalu nepřilepilo, záleží na velikosti formy.

III.fáze: Formu s těstem zakrytou poklicí či alobalem vložíme do studené trouby a pečeme 45min na 250 ̊C. Dalších 15min dopečeme bez alobalu na 200 ̊C. Záleží však na typu trouby, časy berte jako orientační:-)

Nicole Lukášková
Kouč životního stylu, výživová specialistka, lektorka zdravého stravování, učitelka jogy a cvičení Pilates.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů