Kvalita trávení jako základ zdraví: moderním i celostním (holistickým) pohledem

Obsah obrázku exteriér, tráva, osoba, lavice

Popis byl vytvořen automaticky

Kvalita trávení je vstupní branou k rovnovážnému zdraví, nebo permanentní nemoci. Dnes již neplatí přísloví: Jsi to, co jíš. Nejsme to, co jíme, ale jsme to, co dokážeme strávit.  Pokud není kvalita našeho trávení dostatečná, můžeme jíst všechny superpotraviny světa, ale je otázkou, jak velkou nutriční hodnotu jsme schopni z nich získat.

Pohledem moderní dietetiky:

Správná funkce trávení je základem našeho zdraví a podle posledních výzkumů je i základem duševního zdraví. Proto je důležité náš zažívací systém podporovat a respektovat. A protože mnohé nemoci vznikají právě poruchami trávení, je důležité v první řadě upravit stravu a posílit zažívání. Rok 2020 nám navíc ukázal, jak zcela zásadní je budování přirozeného zdraví a imunity. A díky faktu, že právě tuto oblast v těle můžeme nejlépe ovlivnit naší stravou, je o to jednodušší převést teorii do praxe. O kvalitě stravy, a tedy o naší schopnosti trávit a udržovat přirozenou, zdravou rovnováhu v těle, totiž rozhodujeme každý den.

Schopnost trávit živiny

Na kvalitě zažívacího systému a kvalitě střevního prostředí závisí naše schopnost získat z potravin maximum živin nezbytných pro fungování všech systémů v těle. Tedy vitamíny, minerály a další mikroživiny. Nechci zde zabíhat do zbytečných podrobností, tak jen telegraficky a příkladem, abychom si jen uvědomili řetězec problémů, které následně vyvolávají kaskádu potíží.

Vezměme si příklad v oblasti hormonálního zdraví, které ovlivňuje celý náš život a kvalitu každého dne. Jen velmi zjednodušeně, z pohledu schopnosti trávit živiny jsou pro hormonální rovnováhu zásadní vitamín B12, selen, železo, hořčík, vitamín C. Přitom zhruba 30 % populace má problém se vstřebáváním vitamínu B12. Důvody nevstřebávání mohou být různé, například že se nevytváří vnitřní faktor (produkovaný buňkami žaludeční sliznice), nedostatek kyseliny chlorovodíkové nebo nedostatečnost trávicích enzymů slinivky atd. Kvalita trávení a zdravého střevního prostředí je vedle péče o energetickou oblast jater a ledvin nezbytným základem, pokud chceme řešit hormonální nerovnováhu přírodní cestou.

Zdravé trávení je základem pro prevenci civilizačních onemocnění a prvním, naprosto nezbytným krokem k uzdravení. Teprve potom je vhodné povolat na pomoc byliny a doplňky stravy. Pokud neupravíme vhodným způsobem stravu, je to s použitím příměru, jako bychom špinavou studnu (slabé trávení) čistily (posilovali bylinami), a přitom do ní 3x denně přilévali špinavou vodu (oslabovali nesprávnou stravou). Kvalita trávení jen příkladem ovlivňuje:

Oblast imunity

Snad už každý z dennodenních reklam mlékárenského průmyslu (čímž vůbec nenabádám ke konzumaci nefermentovaných mléčných výrobků) ví, že ve střevě sídlí až 80 % naší imunity. Pokud není střevo v pořádku, hrozí riziko jeho zvýšené propustnosti (tzv. leaky gut) a do krve se dostávají toxiny a molekuly bílkovin, které způsobují zánětlivé prostředí v různých částech těla a vyvolávají autoimunitní problémy. Zdravé střevní prostředí a rovnováha střevního mikrobiomu je předpokladem pro zdravou imunitu.

Psychické zdraví

Pokud nemáme zdravé střevní prostředí, netvoří se nám dostatek serotoninu (tzv. hormonu štěstí a dobré nálady), který je zase prekurzorem (předstupněm) melatoninu, tedy hormonu našeho kvalitního spánku. Není divu, že lidé, které trápí deprese, mají problém i se spánkem.

Zdravé kosti a klouby

Může se to zdát neuvěřitelné, ale zdravé střevní prostředí je mimo jiné také nezbytným předpokladem pro naše zdravé kosti. Nejde jen o to jíst potraviny, ze kterých tělo dobře vstřebává vápník. Aby se vápník dostal tam, kam má, tedy do našich kostí a zubů, potřebuje k tomu splnění množství faktorů – jedním z nich je dostatek vitamínu K2. Tento vitamín vytvářejí střevní bakterie. Tedy pouze za předpokladu, že máme zdravé střevní prostředí. Při nedostatku tohoto vitamínu se vápník ukládá tam, kde nechceme (v měkkých tkáních a cévách), a naopak může vést k vyššímu riziku osteoporózy, ale také diabetu, mozkové mrtvici a srdečnímu infarktu. Kromě vlastní výroby vitamínu K2 střevními bakteriemi je tento vitamín nejvíce obsažen v nattu (fermentované sójové boby), dále pak v kvašené zelenině a v produktech z volně se pasoucích zvířat.

A takto bychom ve výčtu toho, proč je důležitá kvalita trávení a střevního prostředí, mohli pokračovat ještě dlouho. (Odborníkům se zde omlouvám za zjednodušování problematiky). Cílem je pouze ukázat, jak zásadní roli hraje kvalita zažívání v našem celkovém zdraví. Moderní medicína, ač osobně cítím velkou vděčnost a pokoru v situacích, kdy rychle a efektivně zasahuje při záchraně života a zdraví akutního charakteru, příčiny výše jmenovaných chronických problémů ale bohužel řešit neumí. „Léky“ působí pouze na snížení a potlačení symptomů, neřeší ale původní kořen problému a neléčí tedy nemoc jako takovou.

Celostním (holistickým) pohledem:

Tisíciletý systém dietetiky TČM považuje oblast zažívání za naprostý základ a střed našeho zdraví podobně jako moderní západní přístup. Hovoří pouze jiným jazykem. Neřeší kalorie, makroživiny ani mikroživiny ve výživě. Hovoří spíše o dynamice a energetice trávení. Dostatečně silné zažívání je pro ni naše schopnost získat z jídla, které jíme, maximum energie/čchi. Správná funkce a silná oblast zažívání = našeho středu (energetická oblast žaludku, sleziny a slinivky) je zcela zásadní pro transformaci stravy na energii/čchi. Podle TČM, pokud jsou tyto orgány zdravé/energeticky silné, pak lze každou nemoc vyléčit. Čím silnější (energeticky) tyto orgány jsou, tím více energie/čchi jsou schopny ze stravy extrahovat.

Pro naše správné trávení je nezbytné se stravovat tak, abychom trávení posilovali. Síla trávení není měřitelná v nějakých jednotkách, přesto její energii můžete cítit vnímáním svého těla – buďto bezproblémovým fungováním a zdravou, vitální silou těla nebo nepříjemnými projevy, které se dříve či později projeví jak na fyzickém zdraví, tak v emoční oblasti a naší psychice celkově.

Podle TČM se oslabení orgánů středu neprojevuje jen výše zmíněnými chronickými problémy. Oslabení energetického okruhu sleziny má i jiné projevy – chutě na sladké, vznik celulitidy, ukládání tukových polštářů v oblasti hýždí, boků a stehen, pokles orgánů, vznik „polštářků“ na zádech v okolí podprsenky, nedostatečné prokrvování a studené končetiny, dále brnění končetin a emoční zranitelnost. Nejvíce tuto oblast oslabuje přemíra duševní práce, neustálé přemítání myšlenek a přehnaná starostlivost. Pokud permanentní přemýšlení, rozebírání skutečností a vymýšlení scénářů (většinou v noci) přerůstá určitou mez, oslabuje energetickou oblast sleziny a problém se tedy dostává do kruhu.

Podobně ájurvédská medicína hovoří o tzv. agní (zažívacím ohni), který je obrazně v žaludku a jeho síla je základní podmínkou našeho celkového zdraví. Kvalita trávení je vstupní branou k rovnovážnému zdraví, nebo permanentní nemoci.

Pohledem Hippokrata

Jeho pohled byl stejný jako má moderní dietetika na základě výzkumů: Naše zdraví začíná ve střevech. Jídlo bychom měli používat jako náš každodenní lék.

Vyzkoušela jsem mnoho přístupů. Nejsem zastánce toho nebo onoho směru. Každý potřebujeme malinko něco jiného, a co svědčí jednomu, může být zhoršením zdravotních problémů pro druhého. Co však potřebujeme všichni, je zdravé zažívání – střed našeho těla jako základ pro všechny další systémy v těle. U snídaně je pro zvýšení kvality trávení obzvlášť důležitá:

• lehká stravitelnost,

• tepelná úprava,

• podpora zdravého střevního prostředí a úprava potravin tak, abychom v nich snížili množství tzv. antinutričních látek (fytátů a blokátorů enzymů), které oslabují náš organismus tím, že snižují nutriční hodnotu některých živin.

Převzato z knihy „Snídaně pro celodenní pohodu“ https://ziveorechy.cz/produkt/kucharka-snidane-pro-celodenni-pohodu-predprodej-knihy/